Pagina's

donderdag 21 april 2016

Kort bericht aan de twijfelaar

Gisteravond (woe. 20 april 2016) heb ik alle mailtjes, berichten uit antwoordformulieren e.d. in 1 document geplakt. Dat document wil ik komende dagen enigszins proberen te analyseren. Een eerste uitkomst volgt volgende week maar voorlopig valt er wel iets over te zeggen. Drie dingen:
  1. het is veel, heel erg veel, tot nu toe heb ik om precies te zijn 161 pagina's verzameld - en dan heb ik alle bijlagen die gestuurd werden nog niet opgenomen.: 161 pagina's met klachten, verdriet, woede, misstanden, je wordt er moedeloos van. Ik begrijp uit de grond van mijn hart niet dat mensen die hiervoor verantwoordelijk zijn (wat iets anders is dan schuldig) hierop niet radicaal ingrijpen. Ja radicaal! Al zou maar eenderde ervan waar zijn, dan nog. Nou ja, natuurlijk begrijp ik de politieke reden wel (ook daarover volgende week meer) maar ik begrijp de menselijke reden niet en die wil ik ook niet begrijpen. Want om die laatste 'rede' draait heel dit blog en daar ligt volgens mij ook de kern van de zaak 
  2. helaas is dit nog altijd het topje van de ijsberg. Er heerst veel angst. Dat blijkt ook uit de verslagen van de bijeenkomsten die me bereikten. Een enkele directeur was zelfs zo onverstandig ter plekke boeman te spelen. Ik kreeg talloze berichten in deze trant: 'Ik las op de blog dat de reacties niet overweldigend waren [dat had ik inderdaad ergens geschreven, het is maar hoe je het bekijkt, 161 p.?]. Helaas zal dat ook wel zo blijven. Mijn jongere collega’s (gisteren nog gesproken) hebben jonge kinderen en vermijden ieder risicovol gedrag t.a.v. de HU.'
  3. Ik had zo te zien gelijk met een eerdere indeling van de kritieken in drie categorieën. Punt 1 ligt heel ingewikkeld. Punt 3 is, als er bewijzen zijn, explosief. Punt 2 is het meest tastbaar en veranderbaar maar vereist inderdaad een radicale ingreep. Die categorieën zijn:
    1. personeelsbeleid: botte bejegening, intimidatie, onzorgvuldigheid e.d.
    2. organisatorische zaken, met name met betrekking tot van bovenaf opgelegde maatregelen
    3. schemergebied van vriendjespolitiek, financiën, kostbare bestedingen e.d.