Pagina's

zaterdag 30 april 2016

Hoe bezuinig je? Door meer uit te geven

Het laatste bericht op dit blog, over de vraag hoe nu verder, met daarbij een pijnlijk schrijven van een decaan, leidde tot erg veel reacties, vooral van mensen die zich sociaal met het onderwijs en de HU bezighouden (of hielden). Ik schrik niet zo snel maar dit keer ben ik toch echt geschrokken: er is zoveel overeenstemming tussen de verhalen; is de HU een asociale organisatie geworden?

Hoe dan ook, een van degenen die reageerde, inderdaad ook een decaan, vertelde eveneens
hoe er in haar omgeving bezuinigd was. Tegelijkertijd vertelde ze hoe ze almaar meer 'bazen' had gekregen. Een absurde situatie, als je er goed over nadenkt: je bezuinigt op de mensen die het werk moeten doen maar neemt tegelijkertijd meer mensen aan om de mensen die het werk doen te controleren. Balans: 0 of misschien nog wel minder want die bazen c.q. controleurs krijgen vast een hoger salaris.

Ik citeer (vervang namen door letters):
In de oude situatie viel het decanaat direct onder de faculteitsdirecteur/-directie en daarna dus onder het CvB. Met die laatste hadden we twee maal per jaar rechtstreeks overleg. Na de ontvlechting hebben we heel wat meer tussenknuppels tussen de werkvloer en het CvB; van onder naar boven (bezuiniging?):
  • X (onze direct leidinggevende)
  • Y (haar leidinggevende)
  •  (opperhoofd OO&S)
  • A (ongeleid projectiel? [bedoeld wordt: Hoofd HU Diensten])
  • CvB (nog in control?)
Vanaf heden  ga ik me bezinnen op minder werken. Niet omdat ik dat zo nodig wil, maar omdat ik hoop dat mijn betrokkenheid (en ergernis) dan misschien wordt beperkt. Het is bizar, maar toch.