Pagina's

dinsdag 3 mei 2016

Het gebeurt helaas niet alleen aan de HU 1: Kleuteronderwijs


Uit het verhaal van een kleuterleidster

Vroeger

Het kind komt op school en krijgt liefde en respect. Het kind mag zijn wie hij is en kiezen wat hij wil. Hij komt dus in een veilige sfeer terecht. Uit eigen wil gaat het kind spelen. Het spelen leidt tot experimenteren, imiteren en identificeren. Het kind ontwikkelt zich, leert, krijgt vertrouwen in zichzelf en een eigen plek binnen de groep. Sociaal en emotioneel wordt hij sterk. De leidster heeft vertrouwen en belangstelling in het kind. Zij observeert, begeleidt en stimuleert daar waar nodig en creëert uitnodigende spelsituaties. Het kind durft, fouten maken is niet erg.
Hij blijft proberen en krijgt doorzettingsvermogen. Het kind ervaart plezier, beweegt, geniet en krijgt energie, wil meer en raakt gemotiveerd en zeker van zichzelf. Gevarieerde leermomenten ontstaan spontaan mede door flexibiliteit en kennis van de leidster. Humor en fantasie groeien in de vrije situatie en creativiteit ontstaat. Het kind ontwikkelt zich gestaag op meerdere gebieden en ervaart succes en voldoening. Een stabiel en sociaal sterk persoon ontstaat.


Nu

Staat de leerstof centraal. Leraar heeft te weinig kennis van het jonge kind. Het kind komt op school. Leerkracht heeft het druk met het programma van de dag en voelt zich ‘gedwongen’ te voldoen aan alle afspraken, terwijl hij/zij eigenlijk liever ‘echt’ met de kinderen bezig is. Methodes geven aan wat er moet gebeuren. Het kind moet meedoen met de les en werkjes maken die in de vastomlijnde methode aangegeven staan. Spelen mag als het werk gedaan is en er tijd voor is. Het kind wordt nauwkeurig in de gaten gehouden via resultaten en toetsen. Naar aanleiding daarvan krijgt het kind specifieke leeropdrachten uit handelingsplannen om op niveau te komen. Het kind ervaart dat hij iets niet kan en voelt zich onzeker en buiten de groep vallen. De sfeer is bedreigend want het kind moet oefenen en presteren. Faalangst ligt op de loer. Motivatie daalt en schaamte, ergernis en verdriet ontstaan.

Meer van dit? 
zie