Pagina's

dinsdag 17 mei 2016

De oplossingen zijn het probleem: AGB voor ZZP'er werkzaam voor PGB met BIG in IGB en SBI code van KVK

Afgelopen weekend probeerde ik voor mijn vrouw, werkzaam in de zorg, een document te krijgen dat zij door alle gedoe met de nieuwe wetgeving voor ZZp'ers nodig heeft voor de verzorging van een van haar patiënten. Mijn vrouw is Spaans en heeft vaak moeite al die Nederlandse afkortingen en termen te begrijpen dus meestal doe ik dergelijke dingen voor haar. Dat doe ik al jaren maar het kost me steeds meer moeite. De reden daarvan zou kunnen zijn dat ik seniel aan het worden ben maar eerlijk gezegd geloof ik niet dat het zover al is. De juiste verklaring voor alle gedoe is een andere, denk ik. Inderdaad, voortschrijdende protocolitis (wat hetzelfde is als teruglopend inzicht).
Je bent uren bezig voordat je begrijpt waar je moet zijn, wat het juiste formulier is, hoe je dat zo moet invullen dat het systeem je toestaat het te printen of te verzenden, wat je vervolgens moet doen, welke codes, verklaringen, rapporten,
inschrijvingen, nummers en betalingen je nodig hebt, hoe je die moet inscannen, opsturen, verpakken, relateren, benoemen, bijsnijden en ga zo maar door. Ik weet c.q. ervaar dit al lang maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat het probleem overal almaar groter wordt. Zoals elk systeem heeft ook dit (of het nu van de HU of van het ministerie is) de neiging zichzelf te versterken. Gekte wordt grotere gekte wordt grotere gekte wordt... Tot op een dag:


In één zin gezegd: de oplossingen zijn het probleem. Als 'ze' nu eens ophielden zoveel oplossingen te bedenken ging alles veel beter. Geloof me. Natuurlijk, ook dan gaan dingen fout, een perfecte wereld bestaat niet. Maar precies dat is wat de protocoleuten van bureaucratie en management niet kunnen of willen aanvaarden. Juist omdat zij volmaaktheid willen, scheppen zij onvolkomenheid. En in negen van de tien gevallen hebben ze helaas geen idee wat een paradox is. 

Arme wereld.