Pagina's

woensdag 7 september 2016

Vrienden tegen de verstopping


Eigenlijk vertelt dit blog niets nieuws. Het concentreert of concentreerde zich op de Hogeschool Utrecht maar wat daar gebeurt, gebeurt elders ook. Nederland is een fantastisch land, we zijn schatrijk, op zo goed als alle gebied (behalve dan het klimaat maar ja, dat hebben we niet in de hand) is Nederland een van de betere landen ter wereld.

En toch...

Nederland is verstopt. We hebben het zelf gedaan. Alom wordt hiertegen geageerd maar niets helpt, Integendeel. De verstopping gaat van erger naar erger naar erger. En dat ondanks de vele personen en organisaties die hiertegen te hoop lopen. Zoals:
  • Actal, een Adviescollege Toetsing Regeldruk, ingesteld in 2000
  • de Kafkabrigade, opgericht om overbodige en disfunctionele bureaucratie op te sporen en aan te pakken
  • Vitale Lokale Samenlevingen, het initiatief, de eigen kracht en het vermogen van personen en groepen de ruimte te geven en te stimuleren; en de onderhavige maatschappelijke functies en de instellingen weer onderdeel te maken van de leefwereld.
  • Beroepseer, Hoe kunnen we de trots en daarmee de kwaliteit in ons werk terugkrijgen? Dat is de centrale vraag die de Stichting BeroepsEer op de maatschappelijke en politieke agenda wil krijgen.
  • Nieuworganiseren.nu, In het verleden heeft de mens grote bureaucratieĆ«n gebouwd, die efficiĆ«nt waren om zoveel mogelijk standaard taken in zo kort mogelijke tijd uit te voeren. Door de komst van computer, mobiele telefoon en internet zijn de meeste van deze taken geautomatiseerd of verplaatst naar lagelonenlanden. Willen organisaties in deze nieuwe tijd overleven, dan zullen ze de creativiteit en inbreng van alle betrokkenen moeten weten te mobiliseren. Daarvoor zijn andere organisatievormen nodig, die ruimte bieden voor eigen initiatief, die vakmanschap erkennen en waarderen en die mensen ondersteunen in plaats van beperken.
  • Verdraaide organisaties, Het dominante verhaal in de organisatie wordt die van de systeemwereld. En de mindset van mensen in die organisatie wordt meer en meer naar die systeemwereld gericht. Waar een uitvoerende medewerker ooit het vak in is gegaan vanuit interesse in het helpen van mensen die dat nodig hebben, wordt hij nu verleid om zijn interesse beetje bij beetje te verleggen van de klant naar het interne systeem en naar alle afspraken die gemaakt zijn.