Pagina's

zondag 11 september 2016

Examencommissiegedoe 2: Bestolen, dan geen examen

Begin juli 2016 kreeg ik via de mail het volgende bericht. Ik citeer:
Student is beroofd van onder meer haar legitimatiebewijs. Zij heeft bewijs van aangifte beroving en ook van gedane hernieuwde aanvraag voor paspoort. Ondanks deze documenten wordt zij niet toegelaten tot het tentamen (en de overige toetsen die week). De slb’er die verklaarde dat deze studente al drie jaar op hier op school zit en is wie ze is, kreeg niets voor elkaar.
“Oplossing” die wordt geboden: vraag via examencommissie extra toetsen aan in periode E….
De gedachte achter deze regeling is mij helder (voorkomen van fraude) maar als er geen sprake is van fraude maar overmacht, dan zou het plezierig zijn als er iemand (examencommissie?) een uitzondering mag maken op de OER.
Volgens mij is er ook sprake van rechtsongelijkheid, want ….
wordt er bij afstudeersessies (immers ook een toets) ooit gevraagd naar een ID? Nee natuurlijk niet, want de docenten kennen de studenten! Wordt er een ID gevraagd bij de inleverbieb (verslagen, scripties en werkstukken zijn ook toetsen)? Volgens mij ook niet.
Wil de HU met deze regeling in de OER echt examencommissie, docenten, toetsorganisatie en studenten met extra werk belasten en het risico op een negatief BSA en/of studievertraging vergroten? Stel dat de student iets niet haalt tijdens de extra kansen in blok E, dan moet wederom een extra kans worden aangevraagd (het was immers pas de eerste kans door overmacht).
Pfffffffffff. later hoorde ik van een collega dat er nog zo’n geval is. Gelukkig gaat de boze moeder daarover een klacht indienen.
Ik kon het haast niet geloven, zetten een verkorte versie van dit schrijven op Facebook, kreeg allerlei reacties (er zijn meer gevallen) en vroeg de briefschrijver om een bevestiging. Deze was ondertussen op onderzoek uitgegaan en had bij Juridische Zaken om nadere inlichtingen gevraagd. Het antwoord:
Een officiƫle legitimatie is een harde eis, evenals het bewijs voor overmacht. Een verificatie door een (toevallig aanwezige) docent leidt tot ongelijke behandeling.
Dus kansloos, schreef de briefschrijver terecht. Hoe kan je nu een officiƫle legitimatie overleggen als je bestolen bent?

Niet dus. Bizar!