Pagina's

woensdag 2 november 2016

Waar zo'n blog al niet toe leidt. 't Herstel van een fout

Het recente bericht over een eventuele staking aan de SVJ plus het daaraan voorafgaand bericht over de zogenoemde 'draak Xedule' heeft veel losgemaakt, ook bij de makers van Xedule. Een van hen vertelde me vanmorgen aan de telefoon dat hij er een nare periode aan overgehouden heeft, temeer omdat de informatie niet klopt: Xedule is geen roostersysteem en dus niet verantwoordelijk voor de chaos op de SVJ.

Een gesprek met directeur bedrijfsvoering van de HU, Wim Kuus, overtuigde me ervan dat de man gelijk heeft - althans in de enge zin van dit woord. In Xedule staat alleen de beschikbaarheid van de docenten. Deze wordt gekoppeld aan Aco (vakken, werkvormen, tentamens enz) en levert met deze informatie aan - wat heet - Syllabus+. In dit laatste systeem wordt het rooster gemaakt. Stellen dat Xedule een roostersysteem is, is dus onjuist. Excuses. 

Niettemin blijft de inhoud van mijn verhaal staan, zo ook mijn kritiek op het gecentraliseer waarvan Xedule in dit geval deel uitmaakt. Ik ben ervan overtuigd dat zoveel gecentraliseer met verschillende systemen in een complexe wereld als de onze nooit het gewenste resultaat kan opleveren - en zeker niet zonder controle, aanpassing en overleg. Systemen moeten mensen dienen, niet het zicht benemen. Kuus is het daar mee eens, als ik hem goed begrepen heb. Er wordt voor gezorgd, zo vertelde hij me, dat er per faculteit weer aanspreekpunten voor roostering e.d. komen. 

En oja, daar hadden we het ook over: roosters zijn en blijven geruime tijd in concept. Net zo lang tot de voor alle partijen beste vorm gevonden is. 

Toch ergens goed voor dus, dit gedoe en mijn vergissing. Laten we dat althans hopen.