Pagina's

dinsdag 24 mei 2016

Laten we ophouden met die inschrijvingsregulatureluur

Minstens eens per week en in sommige periodes (zoals deze) vaker krijg ik mailtjes en telefoontjes met inschrijvingsgedoe. Waar gaat het om? Studenten moeten zich voor tentamens inschrijven. Dat is niet eenvoudig, temeer niet omdat vakken veranderen, codes veranderen en er zoveel regels zijn dat ook ik het eerlijk gezegd vaak niet kan volgen. Laat staan de studenten. Ik begrijp dat wel. Ze zijn ergens begin twintig, vol van leven, moeten/willen
studeren en dan schiet dat inschrijfgedoe, zeker als het ingewikkeld is, er nog al eens bij in. Ikzelf zou, als ik nu student was, er ook niet veel van bakken, denk ik. Van dat inschrijven, bedoel ik. Welnu, die mailtjes leveren ontzettend veel gezeur op, bij mij & andere docenten, bij de studenten, voor de administratie, voor de examencie, eigenlijk voor iedereen, zoveel gezeur dat je denkt: waarom houden we er niet gewoon mee op? In het eerste en tweede jaar worden studenten automatisch ingeschreven, in het derde en vierde jaar worden de momenten van hertentamens gewoon vastgelegd. Klaar is kees. Wie komt, komt, wie niet komt, komt niet. Kan mij het schelen wanneer studenten hun dingen doen - in de zomer werk ik gewoon even niet. Wat mij iets kan schelen, en daarvoor ben ik aangesteld, is dat ze hun werk doen - en goed! Maar of ze ook in staat zijn hun weg in het protocollenlabyrint te vinden, het zal me worst zijn.

Dit is weer zo'n praktisch puntje: schrappen die inschrijvingsregulatureluur!