Uit het verhaal van een kleuterleidster
Vroeger
Het kind komt op school en krijgt liefde en respect. Het kind mag zijn wie hij is en kiezen wat hij wil. Hij komt dus in een veilige sfeer terecht. Uit eigen wil gaat het kind spelen. Het spelen leidt tot experimenteren, imiteren en identificeren. Het kind ontwikkelt zich, leert, krijgt vertrouwen in zichzelf en een eigen plek binnen de groep. Sociaal en emotioneel wordt hij sterk. De leidster heeft vertrouwen en belangstelling in het kind. Zij observeert, begeleidt en stimuleert daar waar nodig en creëert uitnodigende spelsituaties. Het kind durft, fouten maken is niet erg.
Hij blijft proberen en krijgt doorzettingsvermogen. Het kind ervaart plezier, beweegt, geniet en krijgt energie, wil meer en raakt gemotiveerd en zeker van zichzelf. Gevarieerde leermomenten ontstaan spontaan mede door flexibiliteit en kennis van de leidster. Humor en fantasie groeien in de vrije situatie en creativiteit ontstaat. Het kind ontwikkelt zich gestaag op meerdere gebieden en ervaart succes en voldoening. Een stabiel en sociaal sterk persoon ontstaat.
Hij blijft proberen en krijgt doorzettingsvermogen. Het kind ervaart plezier, beweegt, geniet en krijgt energie, wil meer en raakt gemotiveerd en zeker van zichzelf. Gevarieerde leermomenten ontstaan spontaan mede door flexibiliteit en kennis van de leidster. Humor en fantasie groeien in de vrije situatie en creativiteit ontstaat. Het kind ontwikkelt zich gestaag op meerdere gebieden en ervaart succes en voldoening. Een stabiel en sociaal sterk persoon ontstaat.
Nu

Meer van dit?
zie