In een van die brieven stelde ik de volgende drie vragen:
1. Hoe liggen de verhoudingen tussen management, EC en docenten, waar liggen de rechten en plichten, wie controleert de EC?
2. Wat zijn de criteria voor (goed) examinatorschap – criteria dus op basis waarvan iemand al dan niet aangesteld wordt?
3. Wat zijn de criteria voor (goede) toetsen & wie gaat daar uiteindelijk over? Heeft de EC het recht zich met de inhoud te bemoeien of gaat zij enkel over de vorm?
Ik meende en meen dat de antwoorden op deze vragen niet van de EC maar van het management moet komen. Ik heb ze nooit gekregen. Iedereen noemde zichzelf haas. Ondertussen heb ik nogal wat research verricht naar de verwikkelingen rond de EC en eigenlijk is iedereen het er wel over eens dat de positie van deze commissie een dwaze is. Laat ik om te beginnen een citaat geven uit een stuk dat in 2014 gepubliceerd werd door het CITO, als hoofdstuk in een boek over toetsen in het hoger onderwijs:
1. Hoe liggen de verhoudingen tussen management, EC en docenten, waar liggen de rechten en plichten, wie controleert de EC?
2. Wat zijn de criteria voor (goed) examinatorschap – criteria dus op basis waarvan iemand al dan niet aangesteld wordt?
3. Wat zijn de criteria voor (goede) toetsen & wie gaat daar uiteindelijk over? Heeft de EC het recht zich met de inhoud te bemoeien of gaat zij enkel over de vorm?
Ik meende en meen dat de antwoorden op deze vragen niet van de EC maar van het management moet komen. Ik heb ze nooit gekregen. Iedereen noemde zichzelf haas. Ondertussen heb ik nogal wat research verricht naar de verwikkelingen rond de EC en eigenlijk is iedereen het er wel over eens dat de positie van deze commissie een dwaze is. Laat ik om te beginnen een citaat geven uit een stuk dat in 2014 gepubliceerd werd door het CITO, als hoofdstuk in een boek over toetsen in het hoger onderwijs:
De examencommissie lijkt daarmee een Fremdkörper in de organisatie en, hoewel ze wel gebonden is aan de regels van de instelling zoals deze bij de benoeming zijn afgesproken, lijkt ze oncontroleerbaar. Dit is een merkwaardige situatie die mogelijk tot problemen zou kunnen leiden als een examencommissie een geheel eigen lijn zou volgen bij een belangrijke beslissing. Jurisprudentie is er op dit punt nog niet. Examencommissie en bestuur zijn, zoals het er naar uit ziet, gebonden om er in overleg samen uit te komen. Een examencommissie(lid) uit zijn functie zetten, is een maatregel die alleen onder extreme omstandigheden zal voorkomen.
(wordt vervolgd)